Sunday, July 29, 2012

KISAH RAMDHAN 8 (kecoh gempar di masjid)

Hingar bingar dibelakang sana.Riuhnya hampir menyamai bazar ramadhan yang berlangsung siang tadi.Namun tidaklah seriuh rendah jualan ketika hampirnya Maghrib memasuki ruang waktunya."JUALAN PENGHABISAN STOK BERBUKA".Air soya dua bungkus boleh dapat dengan nilai RM 1,Gulai nangka sehingga mengangkat senget chaffingdish dibuat oleh kakak penjual lauk,"jangan membazir"katanya.Kuih 4 jenis RM 1.Cupcake,cendol.puhh macam macam.

Hingar bingar dibelakang sana bukanlah disebabkan perdebatan siapa yang lebih islamik atau,siapa yang tidak mengUpdate Informasi mengenai Karpal Singh mengenai Hudud.Atau Ustaz Fathul Bari,orang muda yang menjadi contoh menjadi seorang muslim sejati.terkhilaf dengan disolek ketika debat.atau Bohong terang terangan Ketua Pemuda PAS Malaysia mengenai terbukanya PINTU HATI  DAP MENERIMA HUDUD...bukan sebab itu hingar bingarnya.

Ada gelak tawa bersulam di belakang sana..
Ada jerit jerit seperti peperangan kecil..
Lengkap.
Kesemua itu serba lengkap apabila sekumpulan kanak kanak yang berada di belakang sana..

AP mengenang saat itu.

"Cepat Alun,Jhuer,Man..cepat!...
Imam Pak Jagor dah baca TAHYAT AKHIR!"...Jerit Yoi Satdan.

Dan sepantas kilat kami semua tersusun di saf paling belakang,yang lazimnya memang menjadi tempat wajib kami..kanak kanak kampung.

Siapsiaga dengan duduk diantara dua sujud...
Apabila jari diangkat tatkala mengucap..sebaris saf kanak kanak itu tertib lagaknya mengikuti imam...


Maka sunyi sudah hingar bingar,perang tett..tett..tett..,dan segala macam masaalah dunia tadi..

Terkenangkah korang peristiwa "Alim Hujung Hujung" Terkenangkan.....

Perasankah korang kesemua makmum yang juga bapa bapa,pakcik pakcik  kampung itu seolah tidak terganggu dengan gelagat kita yang sebentar tadi "MENGIMARAHKAN" Masjid dengan "cara kita".Mungkinlah ada yang kena sergah,Namun menghalang dari datang ke rumah Allah tidak sekali...

Beza benar lagak "pakcik pakcik Parti Addin " sekarang,tempat berdirinya seorang imam kini boleh diisi dengan bukan muslim untuk memberi tazkirah,
Beza sangat.
Hingar bingar kanak kanak diganti dengan "senaman tepi rumah Allah bersama YB sendat"demi perpaduan kata mereka..tiada sergah,tiada tegur tegur..

Perakcybertroopers ramai anak kampung,semua ada story masing masing..korang nak join?

2 comments:

  1. Ana suka persembahan anta cuma ana tak minat bila anta menyindir parti ana.

    ReplyDelete