Monday, August 13, 2012

KISAH RAMDHAN 16 ( surau yang bukan PAS punya)

Suram surau ini.lama benar tidak berpenghuni,Berdiri letak bangunan surau ini,bukanlah jauh sangat dari jalan utama.Kurang lebih 300 meter dari selekoh itu.Bangunan dua tingkat separuh bata dan kayu itu banyak jasanya, pada penduduk atas dan penduduk bawah tanah kampung AP,

Disisi surau ini tersimpannya segala macam kelengkapan persiapan menghantar bekas penduduk atas untuk menjadi penduduk bawah.
Lengkap.
Juga yang mengisi sisi surau ini,kelengkapan andai gotong royong membersihkan wakaf mahu dibuat oleh Tok Ketua Kampung beserta penduduk.

Apabila bercakap tentang surau...
Tentunya pembaca mengaitkan cerita surau AP dengan Surau Al Salihin diKedah.
Memanglah kalau menceritakan nasib Surau Al Salihin itu, sedih dan kecewa pasti berbunga.Bagaimana kerajaan Negeri Kedah dibawah PR itu bersungguh mahu melenyapkan dan menamatkan riwayat nyawa 107 tahun usia surau itu atas nama kemajuan.Sebegitulah faham AP mengenai Surau AlSalihin.Terima kasih pada rakan blogger Kedah @padi jantan atas informasi yang berterusan di media.

Sayu nak meneruskan KISAH RAMDHAN kali ini,mengenangkan nasib Surau AlSalihin...

Surau AP,... 
Hermm..apa kata pembaca  berikan 5 minit untuk sama sama kita berdoa atas kesejahteraan Surau AlSalihin di Kedah itu..
Terima kasih.
Al Salihin(google image)


So kita terus pada kisah surau AP,
Malam malam pada bulan puasa masa itu,selepas Terawih di masjid biasanya kumpulan remaja baya AP akan mula memenuhi surau lama itu,bergebang,melawak,mengenakan orang dan segala macam buatan tangan,mulut,kaki yang AP tahu semua pembaca pernah buat ketika remaja dulu.(AP dah besar sikit time nih,geng sekolah menengah dah)

"Masjid dah terang benderang...surau lama kita ni gelap...takkan kita nak tengok gelap jer" sembang mula Jhuer pada malam itu.

"Kita kene bagi sinar sikit kat surau ni" Alun membantu hujah.

Dan atas pandangan dan hujah antara manusia terpenting dalam kumpulan remaja Kampung AP itu..maka kumpulan kami itu memulakan "PERMUAFAKATAN" atas nama memberi SINAR kepada surau lama itu.

Kitaorang tak macam PAS,nak bermuzakarah pun penuh dengan syarat dan auta.Nak bermuzakarah atas nama seIslam pun mengerikan.langsung jauh la persamaan kitaorang,benar kita orang rumah lain lain,tapi apabila menyentuh soal memakmurkan Surau.....Sepakat.PAS boleh tiru kitaorang?...tak bolehla jawabnya kalau banyak auta.

Panjang panjang nanti tak thrill...so kita sambung next entry..

Sory lama tak update...celcom bergurau kasar sekarang ni....





No comments:

Post a Comment