Wednesday, March 14, 2012

DAP sudah lama MERINTIS JALAN

MERINTIS JALAN




 Encik Lim Kit Siang mempertikaikan Sultan Perak, Sultan Azlan berhubungan dengan perlantikan Menteri Besar Perak selepas pilihan Raya Umum ke - 12.

Kemudian diikuti oleh Pengerusi Kebangsaan DAP, Encik Karpal Singh telah mempertikaikan bidang kuasa Sultan berhubungan dengan pertukaran Pengarah Jabatan Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak, Datuk Jamry Sury.

TIDAK PERLU PERGI JAUH KEBELAKANG MENYUSUR SEJARAH
2 peristiwa moden ini menjadi saksi besar kepada apa yang AP maksudkan dalam merintis  jalan....

Dan dibawah ini AP paparkan sebahagian jawapan selamat mereka dalam mengaburi mata  khususnya orang melayu....(dipetik dari roketkini)


Adakah DAP anti-Melayu dan anti-Islam?

DAP menjunjung dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan 1957 yang secara terang-terangan mendaulatkan agama Islam sebagai agama Persekutuan dan pada masa yang sama melindungi hak agama-agama lain untuk diamalkan secara bebas. Hakikat ini termakbul dalam perlembagaan parti DAP yang meluhurkan Perlembagaan Persekutuan 1957 sebagai undang-undang paling agung di negara kita.


Apakah pendirian DAP mengenai konsep ‘negara Islam’?

DAP merupakan sebuah parti yang berpolitik sekular. DAP menegakkan dan melaksanakan apa-apa yang termakbul dalam Perlembagaan Persekutuan, termasuk menghormati Islam sebagai agama Persekutuan serta menyempurnakan hak kepada umat Islam dalam pentadbiran negeri (Pulau Pinang) dan memelihara hak agama-agama lain untuk diamalkan. DAP tidak menggunakan atau mempergunakan  mana-mana agama dalam dasar politiknya.



Ini pula dinukilkan oleh seorang yang cukup berpengalaman dalam politik,yang tak bias kepada mana mana parti..

Mungkin, kalau semua orang Melayu dan orang Islam faham akan dasar DAP yang serupa dengan PAP Singapura, iaitu berkonsepkan sosio-demokratik (Sains politik: Negara sosialis menolak pemerintahan beraja), tentulah, tindak tanduk dua tokoh DAP itu dapat dimengerti sebagai merintis jalan; mungkin pada satu masa nanti, kalau DAP berkuasa, negara ini berubah kepada negara republik, maka Raja-Raja Melayu terhapus dan keistimewaan Melayu tiada lagi.

3 comments:

  1. Tengok pada muka apek tua nie...teringat akan peristiwa
    rusohan kaum yang berlaku pada 13 May 1969. Apek tua nie lah punya segala nya. Kita mesti ingat dan sampaikan berita ini pada jenerasi muda..

    ReplyDelete
  2. slm sdr AP
    blog sdr telah dipaut
    teruskan perjuangan tanpa kenal jemu

    ReplyDelete